Yli- ja alipakkaaminen

Pakkaatko yli tai ali?

Oikean pakkauksen valinta riippuu aina tuotteesta ja sen logistiikkaketjusta asiakkaalle tai kaupan hyllylle asti. Ali- ja ylipakkaaminen ovat yleisiä kompastuskiviä logistiikkaketjun aikana.

Ne aiheuttavat merkittäviä haasteita varastoinnissa, kuljetuksissa ja lopulta asiakastyytyväisyydessä. Näiden kahden ääripään välttäminen on olennaista optimaalisen varastonhallinnan ja tehokkaan logistiikan varmistamiseksi.

Lue alta miten vähensimme asiakkaamme pakkauskuluja yli 20% ja pienensimme hiilijalanjälkeä 40%.

Yli-ja alipakkaaminen

  • Ali- ja ylipakkaaminen ovat yleisiä kompastuskiviä logistiikkaketjun aikana
  • Pakkausoptimoinnilla voidaan vähentää ympäristövaikutuksia ja kustannuksia
  • Oikean pakkauskoon ja -materiaalin valinta vähentää kustannuksia ja parantaa tehokkuutta
  • Näiden välttämiseksi tarvitaan huolellista suunnittelua pakkausprosessin eri vaiheissa

Varaa 15 minuutin konsultaatio

Varaa konsultaatio

Asiakas-case: ylipakkaaminen

1. Lähtötilanne

Yritys käyttää postituskoteloita valmistettuna 3mm aaltopahvista 40 000kpl vuodessa. Laatikoiden kappalehinta on 0,57€ / kpl.

Syy 3mm pahvin käyttöön on yleinen näkemys yrityksessä, että ”pakkaukset menee muuten postissa rikki”, mutta sitä ei ole sen tarkemmin mietitty tai kyseenalaistettu.

Ylipakkaamisen optimoinnin lähtötilanne
  • Pakkausten hinta vuodessa: 22 800€
  • CO2-päästöt vuodessa rahteineen: 20 720kg
  • Kuljetuskustannukset vuodessa: n. 3000€
  • Lavapaikat: 32 lavapaikkaa

Lähtötilanteessa yritys ylipakkaa.

2. Toimenpide-ehdotukset

Vaihdetaan pakkauksen materiaali kraft-laatuiseen 1,5mm E-aaltopahviin. Valmistetaan kotelo ohuemmasta pahvista, säilyttäen sama vahvuus. Kpl-hinta laskee 0,44€ / kpl. Säästetään kuljetuksissa, varastoinnissa sekä päästöissä. Ylimääräinen lisäarvo: E-aalto soveltuu paremmin painopinnaksi ja pakkaus näyttää paremmalta.

Ylipakkaamisen optimointi lopputulos ja säästö
  • Pakkausten hinta vuodessa: 17 600€
  • CO2-päästöt vuodessa rahteineen: 12 480kg
  • Kuljetuskustannukset vuodessa n. 1900€
  • Lavapaikat: 16 lavapaikkaa

Optimoitu pakkaus laskee kustannuksia.

3. Mitä saimme aikaan?

  • Pakkausten hinta vuodessa: 22 800€ → 17 600€

  • CO2-päästöt vuodessa rahteineen: 20 720kg → 12 480kg 

  • Kuljetuskustannukset vuodessa: n. 3000€ → n. 1900€

  • Lavapaikat: 32 lavapaikkaa → 16 lavapaikkaa

Näin paljon säästettiin:

Pakkausten hinnan säästö

Pakkausten hinnassa säästettiin:

 

5200€ (-23%)

CO2-päästöjen säästö

CO2-päästöissä säästettiin:

 

8240kg (-40%)

Kuljetuskustannusten säästö

Kuljetuskustannuksissa säästettiin:

 

1100€ (-36%)

Pakkausten hinnan säästö

Lavapaikoissa säästettiin:

 

16 kpl (-50%)

Ali- ja ylipakkaaminen

Alipakkaaminen

Alipakkaaminen

Alipakkaaminen on helppo tunnistaa koska se tarkoittaa monesti sitä, että tuotetta ei ole suojattu riittävän hyvin ja se vahingoittuu matkalla. Jos tuotepakkauksessa tai lähetyslaatikossa käytetään vääriä tai liian heikkoja materiaaleja eivät ne suojaa tuotetta riittävästi ja siitä voi seurata pakkauksen tai jopa itse tuotteen hajoaminen.

Esimerkiksi kylmässä aaltopahvi imee itseensä kosteutta ja taas lämmetessään pahvi vettyy ja pehmenee. Tämä saattaa pahimmassa tapauksessa aiheuttaa lavalle kasattujen laatikoiden lahoamisen ja koko toimituserän vahingoittumisen.

Kun toimitusketju tiedetään kokonaisuudessaan, pystytään valitsemaan oikea pakkaustyyppi ja -materiaali vastaamaan sille aiheutuvaan rasitukseen ja varmistamaan tuotteen perillepääsy vahingoittumattomana.

Ylipakkaaminen

Ylipakkaaminen

Ylipakkaaminen on vaikeampi tunnistaa, kuin alipakkaaminen. Ylipakkaaminen tarkoittaa sitä, että käytetään liian isoa pakkausta, liikaa pakkaustäytettä tai liian vahvoja materiaaleja. Pakkaus toki toimii, suojaa tuotetta ja vie sen perille ehjänä, mutta on kallis ja kuluttaa turhaan myös luonnonvaroja.

Ongelmaa on vaikea havaita juuri sen takia, että mitään silmin havaittavaa ongelmaa ei välttämättä ole. Pakkauksen mittoja tai materiaalia optimoimalla saatetaan kuitenkin saada aikaan merkittäviä säästöjä.

Esimerkiksi valmistusmateriaalin laatuun voidaan vaikuttaa hyvinkin paljon ilman, että pakkauksen laatu tai toimivuus kärsii. Usein aaltopahvin paksuus voidaan pitää samana, mutta hyödyntää enemmän kierrätyskuitua sisältävää materiaalia, jolloin saavutetaan ekologisempi ja edullisempi pakkaus, laadusta tinkimättä.

Järkevällä pakkausprosessin suunnittelulla voimme aikaansaada suuriakin rahallisia sekä ekologisia säästöjä silti säilyttäen tai jopa parantaen pakkauksen ominaisuuksia ja käytettävyyttä.

Pakkauskoon ja materiaalin valinta on vain pieni osa koko pakkausprosessin suunnittelua. Suunnittelussa käymme läpi seuraavat vaiheet ja teemme analyysin ja toimenpide-ehdotukset niiden perusteella:

Pakkauksen tyyppi

1. Pakkauksen tyyppi

Pakkauksen rakenne ja mitat

2. Rakenne ja mitat

Pakkauksen materiaali

3. Pakkauksen materiaali

Kuljetus ja logistiikka

4. Kuljetus ja logistiikka

Varastonhallinta

5. Varastonhallinta

Katso myös muut palvelumme:

Pakkaussuunnittelu

Pakkauksen suunnittelu on monikanavainen prosessi, jossa yksittäisen tuotepakkauksen on oltava houkutteleva ja myyvä itsessään sekä integroitava osaksi laajempaa kokonaisuutta. Jokaisella pakkauksella on tärkeä rooli logistiikkaketjussa ja niiden välillä on oltava saumatonta kommunikaatiota, jotta asiakkaalle voidaan tarjota tunnistettava ja ainutlaatuinen brändikokemus. Teillä on paras tieto tuotteistanne ja mitä haluatte pakkauksen viestittävän asiakkaillenne. Me jalostamme tämän tiedon toimivaksi pakkauskokonaisuudeksi.

Pakkausprosessin tehostaminen

Pakkausprosessin tehostamisessa käymme läpi vaihe vaiheelta yrityksenne pakkausprosessit, pakkausvirran haasteet ja vaatimukset. Analyysin perusteella teemme teille toimenpide-ehdotuksen sekä konkreettiset mallikappaleet ja tarjouksen tuotteista. Analyysin perusteella pystytte helposti vertailemaan nykyisiä prosesseja ja kokonaiskustannuksia, sekä halutessanne tekemään tarvittavat muutokset.

Miten pakkaus aktivoi asiakasta?

Pakkaus on monipuolinen ja tehokas markkinointityökalu. Tuotepakkaus ei pelkästään suojaa tuotetta, vaan myös viestii brändistä, houkuttelee asiakasta hyllyn äärelle visualisuudellaan ja välittää tärkeitä tietoja tuotteesta. Hyvin suunniteltu pakkaus erottaa tuotteen kilpailijoistaan ja luo positiivisia mielikuvia, mikä vaikuttaa ostopäätökseen. Tähän tarjoamme tieteeseen perustuvaa tutkimusdataa.

Pakkausten CO2-kompensointi

CO2-kompensoitu pakkaus on Pakkaa.fi, Istutapuita.fi ja Suomen ympäristöopisto Sykli Oy:n yhteistyössä luoma hanke, jossa pakkauksen koko elinkaaren päästöt lasketaan ja kompensoidaan täysmääräisesti istuttamalla puita Suomeen. Hiilijalanjälkilaskelma ja kompensointi käsittää pakkauksen koko elinkaaren kehdosta hautaan sisältäen materiaalien hankinnan ja esiprosessoinnin, tuotannon, logistiikan, sekä loppukäytön. CO2 -kompensoitu pakkaus on konkreettinen ja dataan perustuva keino minimoida ympäristövaikutukset ja tukea yrityksen kestävän kehityksen tavoitteita.

Pyydä tarjous