
Pakkaa.fi:n vastuullisuusohjelma
Pakkaamme tulevaisuutta.
Tänä päivänä pakataan, suojataan ja lähetetään tavaraa enemmän kuin koskaan. Vuonna 2021 Suomessa verkkokauppaostosten määrä ylitti 13 miljardia euroa ja pelkästään paketteja lähetettiin melkein 120 miljoonaa kappaletta. Tämä on edelleen vain murto-osa kaikesta teollisuudesta joka vaatii kuljetusta ja pakkausta. Se asettaa jokaisen osapuolen arvioimaan ja kehittämään omia toimintatapojaan ekologisemmiksi.
Kotimaisena pakkausten tuottajana olemme suuressa roolissa tässä toimintaympäristössä, joka asettaa meidät vastuuseen kehittää ja valvoa omaa, toimittajiemme sekä asiakkaidemme toimintaa.
Kun ympäristö voi hyvin, me voimme hyvin – tähän kiteytyy tärkeä asemamme miettiä, mitkä asiat voimme tehdä vielä järkevämmin ja pienemmällä hiilijalanjäljellä, silti säilyttäen tarjoamamme tuotteen ja palvelun laatu, sekä toimivuus niiden käyttötarkoituksessa. Haluamme luoda yhteisiä kasvutarinoita ja meidät palkitsee se kun näemme, että asiakkaamme menestyvät vastuullisesti.
Vastuullisuus ei ole aina sitä, että tehdään vähemmän, käytetään vähemmän tai lähetetään vähemmän. Riittää, että pakkaa paremmin.
Haluatko kompensoida pakkaustenne päästöt?Pakkaa.fi kestävän kehityksen keinot
Oikea pakkaustyyppi
Autamme asiakasta oikean pakkaustyypin valinnassa ja sen käytössä. Keskitymme minimoimaan ali- ja ylipakkaamista ja esimerkiksi verkkokauppiaille voimme toteuttaa laatikot ja pussit tuplasuljennalla, jolloin loppukäyttäjä voi tehdä mahdollisen palautuksen alkuperäisessä pakkauksessa.
Oikeat raaka-aineet
Pyrimme minimoimaan neitseellisten raaka-aineiden käytön ja käyttämään kierrätettyjä ja kierrätettäviä raaka-aineita tuotteiden valmistuksessa. Pakkauksen raaka-aine tulee valita niin, että se kestää koko logistiikkaketjun aiheuttaman rasituksen ja on mahdollisimman ekologinen.
Tuotannon ekologisuus
Edellytämme kaikilta toimittajiltamme ekologista tuotantotapaa. Se pitää sisällään esimerkiksi modernin konekannan ja teknologian, tuotannon energiatehokkuuden, työturvallisuuden, raaka-aineiden vastuullisen käytön (esim. makkelin hyötykäyttö) sekä sitoutuneisuuden jatkuvasti kehittää omia tuotantoprosessejaan.
Rahtien optimointi
Pyrimme minimoimaan rahtien sekä purkujen ja lastausten määrän ohjaamalla toimitukset suoraan tuotannosta asiakkaalle. Tämä jopa puolittaa tarvittavien rahtien määrän ja tuottaa kustannussäästöjä välivarastoinnin tarpeen puuttuessa.
Asiakkaan neuvonta
Konsultoimme asiakkaitamme ekologisten pakkaus- ja logistiikkaratkaisujen valinnassa. Pyrimme esimerkiksi vähentämään asiakkaidemme ali- ja ylipakkaamista ja ohjeistamaan sopivien pakkausten valinnassa, niiden käytössä sekä kierrätyksessä.
Ekologinen mentaliteetti
Kun kestävä kehitys on yrityksen arvojen ja toiminnan keskiössä, ekologisia toimintatapoja ja -periaatteita löytää niin suurista kuin pienistäkin asioista. Vuorovaikutus ja kehittyminen yhdessä asiakkaidemme sekä toimittajiemme kanssa takaa puitteet laadukkaalle ja vihreälle toimintaympäristölle.
CO2-kompensoidut pakkaukset
CO2-kompensoitu pakkaus on Pakkaa.fi, Istutapuita.fi ja Suomen ympäristöopisto Sykli Oy:n yhteistyössä luoma hanke, jossa pakkauksen koko elinkaaren päästöt lasketaan ja kompensoidaan täysmääräisesti istuttamalla puita Suomeen.
Laskennassa sovelletaan GHG Protokollan (2011) ”Product Life Cycle Accounting and Reporting Standard” -ohjeistusta. Tutkimus on toteutettu syksyllä 2022 ja se on ensimmäinen laatuaan tutkimuksen kohteena olevalle tuotteelle.
Hiilijalanjälkilaskelma ja kompensointi käsittää pakkauksen koko elinkaaren kehdosta hautaan sisältäen materiaalien hankinnan ja esiprosessoinnin, tuotannon, logistiikan, sekä loppukäytön.
Tarjoamme yrityksellesi hiilineutraalit pakkaukset avaimet käteen -palveluna. CO2-kompensoitu pakkaus on konkreettinen ja dataan perustuva keino minimoida ympäristövaikutukset ja tukea yrityksen kestävän kehityksen tavoitteita.
Ekologinen pakkaus on yritykselle kannattava investointi
Pakkauksella on suuri merkitys asiakaskäyttäytymiseen.
”Viimeaikaiset lämpöaallot ja metsäpalot Euroopassa sekä ääriolosuhteiden yleistyminen eri puolilla maailmaa ovat konkreettisia osoituksia ilmastonmuutoksen vaikutuksista.
Meillä on kiire pysäyttää maapallon lämpeneminen. Yksittäisen kuluttajan ekologiset toimenpiteet ovat toki tärkeitä, mutta paljon suurempi mahdollisuus muutokseen on yritysten valinnoissa. Kuluttajat toivovat yrityksiltä aidosti vastuullisia ratkaisuja joita yritysten tulisi pystyä heille tarjoamaan.
Yrityksen hiilijalanjälkeen panostaminen ei ole pelkkä velvollisuus vaan myös suuri mahdollisuus.
Pakkauksella on suuri vaikutus kuluttajan ostopäätökseen ja se on siitä poikkeuksellinen markkinointityökalu, että parhaimmillaan se on pitkäaikainen osa tuotteen kulutuskokemusta. Kun jo itse pakkaus viestii yrityksen vastuullisuudesta, syntyy positiivinen mielikuva, joka voi saada aikaan myynnin kasvua.
Ekologinen pakkaus voi siis aidosti olla pakollisen kulun sijaan kannattava investointi. Yrityksiä tällaiset investoinnit motivoivat tehokkaammin kuin pakolliset kulut. Todellinen mahdollisuus muutokseen piilee siinä, että yritykset omaksuvat ekologisuuden kannattavana strategisena valintana.”
Juha Pispa, Pakkaa.fi / Toimitusjohtaja
Lue lisää, miten pakkaus aktivoi asiakasta
Vastuullisuus on konkreettisia tekoja ja jatkuvaa kehittymistä
Me näemme vastuullisuuden suurempana kokonaisuutena kuin vain omien toimintojemme kehittämisenä. Teemme jatkuvasti töitä sen eteen, että asiakkaidemme pakkaukset sekä prosessit niiden ympärillä olisivat entistä ekologisempia sekä samalla taloudellisesti kannattavia. Tämä työ ei ole kuitenkaan koskaan valmis. Lähetä omat terveiset, kehitysidea tai vinkki jolla saamme pakkaamisesta entistä ekologisempaa!